پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119036
لذت بانکداري اسلامي در بلاد کفر: آنها کارمزد نمي گيرند
تاریخ انتشار : 1393/07/06 09:57:03
نمایش : 1080
بنابراين درحالتي که ماهيانه ۴درصد به مشتريان خود سود مي پردازند، ماهيانه چندين درصد از محل کارت هاي اعتباري از مردم سود مي گيرند. آن هم بدون اينکه اصنافشان ناراضي باشند، مردمشان معتقد باشند بانک هاي در حال چپاول آنها هستند و بانک مرکزي نيز معتقد باشد بانک هايشان ضررده شده اند و بايد ضرر آنها از محل کارمزد جبران شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، قرار است تا از اول آبان ماه کارتخوان هاي مغازه ها براي هر خريد ۱۵۰تومان کارمزد کسر کنند. اين موضوعي است که سروصداي زيادي را به پا کرده است.

به گزارش افکارنيوز؛ درحالي که بانک ها از فعاليت بانکداري فاصله گرفته و وارد بنگاه داري و خريد و فروش ملک و زمين و خودرو شده اند، اکنون مدعي هستند که بانکداري الکترونيک ديگر براي آنها مقرون به صرفه نيست و بايد از مردم و اصناف براي هر بار کارت کشيدن در دستگاه هاي کارتخوان، کارمزد بگيرند. روند کارمزدگيري از مشتريان بانکي ايران چندين ماه قبل آغاز شد؛ زماني که مشتريان براي هربار مانده گيري موظف به پرداخت کارمزد شدند.

مسئولان بانک مرکزي تاکيد کرده اند که از اين موضع خود کوتاه نمي آيند و هرکسي هم که خوشش نمي آيد دستگاه ها را جمع کند. مسئولان بانک مرکزي مي گويند در تمام دنيا، مشتري بايد براي تمام خدمات بانکي کارمزد پرداخت کند و مشتريان در دنيا پرداخت هاي خود را بيشتر با پول نقد انجام مي دهند تا دستگاه هاي کارتخوان. البته جداي از اين موضوع که ديگر در تمام دنيا سيستم پرداخت نقدي، سيستمي منقرض شده است، بانک هاي دنيا بيشتر از اينکه به فکر جيب يا سرمايه خود باشند، بيشتر به فکر جذب مشتري هستند. همين موضوع سبب شد تا نگاهي به سيستم بانکداري غيراسلامي! دنيا و بانکداري اسلامي! بانک هاي ايران داشته باشيم.

بيگانه ها چگونه به خريد مي روند؟
در آن سو و اين سوي دنيا کمتر ديده شده است که مردم براي دريافت پول نقد مقابل عابربانک ها و دستگاه هاي خودپرداز صف بکشند. آنها سبدي از کارت هاي اعتباري متنوعي را دراختيار دارند که مي توانند بسته به نوع نياز خود از اين کارت ها استفاده کنند. بانک ها و شرکت هاي ارائه دهنده اين کارت ها هر چند وقت يکبار نوع جديدي از اين کارت ها را با خدماتي متفاوت با گذشته عرضه مي کنند. به روز بودن و تنوع زياد خدمات کارت هاي اعتباري مشتريان را براي استفاده از آنها وسوسه مي کند.

اين کارت هاي اعتباري به دو دسته تقسيم مي شوند: دبيت کارت و کرديت کارت. کرديت کارت ، کارتي است که شما براي در اختيار گرفتن آن ، بايد مشخصات و تصوير خود را در بانک به ثبت برسانيد. بانک به شما اعتباري مي دهد تا به وسيله آن بتوانيد خريد انجام دهيد. اما مبلغ خريد در واقع از جيب شما پرداخت نمي شود. بلکه از موجودي بانک است و شما در ابتداي هر ماه، صورت حسابي دريافت مي کنيد که براي آن مهلت پرداخت مشخص شده است. در صورتي که صورتحساب هاي خود را به موقع و منظم پرداخت نماييد، به عنوان يک مشتري خوش حساب شناخته مي شويد و اعتبار بيشتري در اختيار شما قرار مي گيرد.

اين نوع کارت با وجود قابليت چشمگيري که به صاحب آن براي خريد مي دهد ، اما همواره بايد در مورد مبلغ بدهي خود آگاه باشيد که توان بازپرداخت آن را داشته باشيد. در غير اين صورت با قوانين سختگيرانه بانک مواجه خواهيد شد.

دبيت کارت ، مانند همين کارت هاي شتاب خودمان عمل مي کند. درواقع اين کارت ها مي تواند به يک حساب بانکي متصل باشد و يا از پيش مبلغ آن پرداخت شده باشد. در هر دوي اين حالت ها ، شما از موجودي خود خرج مي کنيد و در آينده نيازي به پرداخت نداريد. برخي از اين کارت ها که با عنوان کارت هديه يا گيفت کارت شناخته مي شوند ، به حساب خاصي متصل نمي باشند و شما به همان ميزاني که درخواست داده ايد ، موجود در کارت خواهيد داشت.

سيستم هاي کرديت کارت، در حدود ۵۰ سال است که در دنيا مطرح شده است. مفهوم آن طبق نظر علماي اسلام، نه تنها هيچ انطباقي با بانکداري ربوي ندارد بلکه کاملا با مفهوم قرض الحسنه بانکداري اسلامي مطابقت دارد.

شايد با خود بگوييد چگونه شخصي در ازاي يک اعتبار ساده مي تواند مفت و مجاني خريد کند و هم بانکدار راضي باشد هم فروشنده و هم خريدار؟ سيستم کرديت کارت، به گونه اي طراحي شده است که گرچه بانک با يک اعتبار ساده پول نقد در اختيار مشتري مي گذارد اما صادرکننده کارت براي فروشنده يک شرط مي گذارد و آن هم اين است که جنس با تخفيف به مشتري فروخته شود. درنتيجه، اين تخفيف نصيب بانک مي شود. در اين سيستم هم فروشنده راضي است، چرا که مشتري گرچه به صورت نسيه خريد مي کند اما فروشنده درهمان لحظه پول خود را از بانک دريافت مي کند. بانک نيز راضي است چرا که هم مشتري براي خود دست و پا کرده است و هم اينکه سود بيشتري از محل تخفيف ، به جيب مي زند.

بنابراين درحالتي که ماهيانه ۴درصد به مشتريان خود سود مي پردازند، ماهيانه چندين درصد از محل کارت هاي اعتباري از مردم سود مي گيرند. آن هم بدون اينکه اصنافشان ناراضي باشند، مردمشان معتقد باشند بانک هاي در حال چپاول آنها هستند و بانک مرکزي نيز معتقد باشد بانک هايشان ضررده شده اند و بايد ضرر آنها از محل کارمزد جبران شود.

در آن سوي آب ها، بانک ها گرچه نام اسلامي را به يدک نمي کشند ولي کاملا مطابق با بانکداري اسلامي عمل مي کنند. در بزرگترين بانک هاي غربي، کله گنده هاي اقتصاد در بانک سرمايه گذاري مي کنند، بانک از محل سرمايه گذاري آنها به مردم خرد وام مي دهد تا بتوانند به انتخاب خود، از بزرگترهاي اقتصاد جنس خريداري کنند و کسب و کار کوچکي براي خود راه بيندازند. فعاليتي که دو طرف سود مي برند. هم مردم سرمايه دار مي شوند و هم سرمايه دارها سرمايه دار تر. اما در بانکداري ايران، بانک ها سرمايه هاي خرد مردم جمع آوري مي شود و در اختيار بزرگترها قرار مي گيرد. معامله اي که در آن تنها سرمايه دارها هستند که سود مي برند و در آخر هم باز مردم هستند که بايد پول ضرردهي بانک ها را با کارمزدها بپردازند و نه سرمايه دارهاي نزديک به منابع بانکي.

در بانکداري ايران، مردم سود بالايي را به بانک ها مي پردازند و بابت انواع خدمات بانکي کارمزد پرداخت مي کنند اما در نهايت اين سرمايه دارها هستند که به راحتي مي توانند وام هاي ميلياردي از محل همين سپرده ها و کارمزدها دريافت کنند. اين درحاليست که مردم براي دريافت يک وام دو ميليون توماني بايد چندين سند و ضامن و امضا فراهم کنند!

درنهايت مي توان به اين نتيجه رسيد شهروند خرد، قشر متوسط و فقير در جامعه ايراني کرامت انساني ندارد و سيستم بانکي براي او کرامت انساني قائل نيست. چرا که اگر بود سيستم بانکي مي توانست با متنوع کردن خدمات خود، اين اقشار را راضي نگه دارد. بانک مرکزي در حالي کارمزد را تعيين کرده است که نقش بدهکاران بانکي را در ضررده شدن بانک ها ناديده گرفته و راه حل خروج از وضعيت کنوني را در اخذ کارمزد از دستگاه هاي کارتخوان يافته است!
 
 
 
رضا
| |
1393/07/06 09:57:33
0
0
البته به اسم اسلام ربا می گیرند ومی گویند بانکداری اسلامی خدایا خودت به دادما برس بانک ها فقط به فکر کارکنان خودشان هستند وانواع وام های قرض الحسنه بلند مدت بری آن هاست انگارمغازه بازکردندبرای خودشان
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html